„Teď zůstaň v té výšce . „To bylo jedno z posledních slov, která si řídící letového provozu v Záhřebu vyměnil s pilotem JP 550. O několik vteřin později došlo k bezprecedentní letecké katastrofě. Přesně taková se stala 10. září 1976 nad Vrbovcem, asi 35 km od Záhřebu. Během studené války se Jugoslávie nacházela na hranici mezi Východem a Západem.
Většina západních leteckých společností nesměla létat nad územím východoevropských zemí, které byly v té době pod sovětským vlivem, takže lety nad jugoslávským územím byly časté.
Letadlo DC-9 jugoslávské společnosti Inex Adria odstartovalo ze Splitu do Kolína nad Rýnem/Bonnu v 10:48 s pětičlennou posádkou a 108 cestujícími. Krátce předtím odstartovalo z londýnského letiště Heathrow do Turecka letadlo Hawker Sideri Trident 3B společnosti British Airways s 54 cestujícími a devíti členy posádky.
Letadlo pilotoval zkušený pilot s více než 10 000 nalétanými hodinami.
„Letadlo je přímo před vámi“. Řízení letu: Jaká je vaše aktuální letová hladina? JP550: 327. Řízení letu: Udržujte tuto výšku a ohlaste, že jste minuli Záhřeb. JP550: V jaké výšce? Řízení letu: Před vámi je letadlo na ISN 335 zleva. JP550: Ano, je přesně na 330.
Byla to poslední zpráva letadla Inex Adria. Ke srážce došlo podle zprávy o leteckém neštěstí z roku 1982 jugoslávského výboru pro dopravu a spoje v 10:14:41. Letadla se srazila ve výšce 10 000 metrů při rychlosti asi 900 km/h.
Průzkum trosek odhalil, že levé křídlo letounu Inex Adria prořízlo kokpit a přední část pro pasažéra letounu British Airways. Výbušná dekomprese trojzubce způsobila rozpad přední části trupu – trojzubec spadl, narazil ocasem o zem a na krátkou vzdálenost se dostal do smyku. DC-9, který ztratil více než třetinu svého levého křídla, se okamžitě potopil a zřítil se k zemi, přičemž nejprve zasáhl pravé křídlo. Nikdo ze 176 lidí v obou letadlech nepřežil.
Pokračování na další straně